You are here

“Dankzij BlueHealth Antwerp en onze investeerders hebben we grote stappen kunnen zetten”

“Dankzij BlueHealth Antwerp en onze investeerders hebben we grote stappen kunnen zetten”

Hoe staat het met de eerste deelnemende startup aan het incubatorprogramma van BlueHealth Antwerp? Georges De Feu, mede-oprichter en CEO van Lynxcare licht toe, een half jaar na de start van het programma.

LynxCare is een software-toepassing die via artificiële intelligentie medische gegevens uit verschillende bronnen samenbrengt, verwerkt en analyseert. De applicatie maakt het parcours van patiënten én het werk van hun zorgprofessionals efficiënter en meer patiëntgericht. Toen oprichters Dries Hens en Georges De Feu begin 2016 reageerden op een call van BlueHealth Antwerp werden ze als eerste startup geselecteerd.

“We zijn enorm blij met de groei die we de laatste maanden hebben gerealiseerd. Dankzij BlueHealth Antwerp en onze investeerders hebben we grote stappen kunnen zetten in de verdere ontwikkeling van onze software. Dat is voor de meeste startups een lange, trage fase. Gelukkig stonden Dries en ik er niet alleen voor. Ons team heeft echt het onderste uit de kan gehaald. Onze IT-manager Emanouil Kazaltzis verdient een standbeeld”, lacht Georges.
 
 “Het zijn drukke maanden geweest”, blikt Georges terug. “We hebben een eerste proefproject opgestart met onze software in het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL) in Genk. De feedback die we daaruit kregen, is van onschatbare waarde.”
 
Geslaagd proefproject
Vandaag zitten gegevens in ziekenhuizen verspreid over verschillende bronnen: databases, consultatie- en operatierapporten, patiëntenvragenlijsten en andere systemen. Dat maakt het voor artsen en patiënten moeilijk om een overzicht te houden in een zorgtraject. Via LynxCare kunnen orthopedisten  alle inzichten bundelen waardoor patiënten efficiënter en klantgerichter kunnen opgevolgd worden.
 
“Het ZOL deelt die informatie ook met haar patiënten. Zij krijgen een web key waarmee ze zich kunnen aanmelden op het Lynxcare-platform. Op die manier kunnen patiënten hun zorgtraject opvolgen en krijgen ze via het platform meldingen – bijvoorbeeld over hun volgende consultatie, de voorbereiding van een ingreep of een revalidatie die ze volgen. Verpleegkundigen, artsen en andere professionals verliezen minder tijd met administratie: die tijd kunnen ze méér en beter aan de patiënten besteden.”
 
Snelle groei
 
“Wat de toekomst brengt? Via BlueHealth Antwerp hebben we interessante contacten gelegd met Agfa HealthCare, het UZA en de Universiteit Antwerpen. Met hun expertise gaan we aan de slag om ons product verder te ontwikkelen, ook buiten orthopedie. Intussen hebben we ook al van verschillende Vlaamse ziekenhuizen de toezegging gekregen dat ze Lynxcare willen gaan gebruiken. Dat stelt ons weer voor nieuwe uitdagingen – we zitten dus niet stil. Onze stoutste toekomstdroom is een lancering in de Verenigde Staten.”